نقد و بررسی فیلم بی وفا| یک کمدی رمانتیک با بازی حمید گودرزی و الناز شاکردوست

رویداد۲۴ | مازیار وکیلی: بی وفا یکی از فیلمهای نسبتاً مشهور نیمه دهه هشتاد هجری شمسی بود. فیلمی عاشقانه که موقعیتهای کمیکی هم در آن به چشم میخورد. بی وفا را اصغر نعیمی کارگردانی کرده است. اصغر نعیمی کارش را از سال ۱۳۶۸ و با نوشتن نقد فیلم در مطبوعات آغاز کرد. او سپس در سینما به عنوان دستیار کارگردان و برنامه ریز آغاز کرد و دستیاری کارگردانان مشهوری مانند فریدون جیرانی و کیانوش عیاری را بر عهده گرفت. نعیمی کار نویسندگی در سینما را با نوشتن فیلمنامه فیلم عامه پسند شارلاتان آغاز کرد.
بی وفا اولین فیلمی است که نعیمی کارگردانی کرده است. نعیمی کارگردانی است که کارنامه چندان پرباری ندارد و بیشتر تلاش کرده تا در سینمای بدنه فعالیت کند و گاهی فیلمهای متفاوت و روشنفکرانهای مانند هایلایت و سایههای موازی بسازد. فیلمهای نعیمی اکثراً گیشه خوبی دارند و میتوانند با اندکی اغماض گلیم خود را از آب بیرون بکشند. نعیمی چند سریال هم کارگردانی کرده که آخرین آنها عملیات رعد بود که در سال ۱۴۰۱ ساخته شد.
خلاصه داستان فیلم سینمایی بی وفا
دختر و پسر جوانی هر کدام متعلق به یک طبقه اجتماعی متفاوت، ناخواسته در یک مسیر مشترک کنار هم قرار میگیرند تا اتفاقات تازهای را رقم بزنند.
بیشار بخوانید:
نقد و بررسی سریال نیسان آبی| کمدی سرگرم کننده و پرطرفدار
بازیگران و عوامل فیلم سینمایی بی وفا
حمید گودرزی را باید یکی از دهها ستاره جوانی دانست که در دوران اصلاحات پا به عرصه سینما گذاشتند. گودرزی در چند فیلم اجتماعی آنها مانند سهراب در نقشهای فرعی ظاهر شد. اما این سریال کودکانه دانی و من بود که نام او را بر سر زبانها انداخت. اما این سریال مسافری از هند بود که حمید گودرزی را به شهرتی فراگیر رساند. گودرزی در نقش جوانی رمانتیک با زندگی خانوادگی آشفته حضور گرمی در این سریال داشت. کارنامه گودرزی بعد از این سریال چندان یک دست نبوده است و مثلاً انسجام چهرههایی مانند بهرام رادان، حامد بهداد و محمدرضا فروتن را ندارد. احتمالاً تا ابد حداقل تا زمانی که به طور کامل تبدیل به یک بازیگر میانسال شود او را در نقش همان جوان رمانتیک مسافری از هند به خاطر خواهیم آورد.
بی وفا مربوط به دورانی از کارنامه کاری الناز شاکردوست است که تازه داشت پرسونای سینماییاش شکل میگرفت و هنوز تبدیل به یک سوپراستار نشده بود. دورانی که شاکردوست هر سال در سه چهار فیلم بازی میکرد و هیچ کدام از آنها هم فیلمهای ارزشمندی نبودند. شاکردوست بعدها و در دهه نود در قالب زن مظلومی که دیگران به او ظلم میکنند قرار گرفت و این پرسونا جواب داد و برای او سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را هم به ارمغان آورد. اما در بی وفا حضور او بیشتر به جذابیت بصری فیلم کمک میکند و باعث میشود تماشاگر داستان عاشقانه فیلم را بهتر باور کند.

عوامل فیلم بی وفا از چهرههای مشهور سینمای ایران هستند. فرهاد توحیدی از نویسندگان قدیمی سینمای ایران است که فیلمنامه فیلمهای مشهوری مانند مرد عوضی، پاداش سکوت، شهر موشها ۲ و امکان مینا را نوشته است. توحیدی تا به امروز شش بار کاندیدای جایزه جشن خانه سینما و جشنواره فیلم فجر شده است. رضا بانکی مدیرفیلمبرداری فیلم است که از سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سینما فعالیت میکرده است. کاوه ایمانی (تدوین گر) و سعید انصاری (سازنده موسیقی متن) از جمله عوامل دیگر فیلم سینمایی بی وفا هستند.
نگاهی کلی به فیلم سینمایی بی وفا
ساخت فیلم در زیر ژانر کمدی رمانتیک که مضمون اصلی آن عشق است در سینمای ایران کار بسیار سختی است. البته در سینمای جهان به لطف کارگردانانی مانند بیلی وایلدر، جرج کیوکر و ویلیام وایلر این زیر ژانر درخشش زیادی داشته است، اما سینمای ایران از این لحاظ سینمای بسیار فقیری است. خصوصاً این که دورخیز برای ساخت فیلم در این زیر ژانر منجر به فیلمهای ضعیفی شده است که تماشاگر را دل زده میکند. فیلمهایی که موقعیتهای کمیک آنها به قدری سطحی و اغراق شده است که آن ماجرای عاشقانه را هم تحت الشعاع قرار میدهد و باعث میشود نه عشقی باقی بماند نه خندهای.
بی وفا در کنار نوک برج مرحوم کیومرث پوراحمد از کمدی رمانتیکهای بهتر سینمای ایران هستند. موقعیت داستانی باورپذیری دارند و آن وجه رمانتیک فیلم بر جنبههای کمدی آن میچربد و همین موضوع باعث شده فیلم تبدیل به اثری مبتذل نشود. توحیدی به عنوان نویسندهای با تجربه حواسش به کنترل خط داستانی فیلم بوده است و توانسته داستانتر و تمیزی بنویسد که تماشاگر را اذیت نکند. دو ستاره اصلی فیلم هم وظایف خود را به خوبی انجام دادهاند. وقتی به اخبار سینمای ایران در سال ۱۳۸۵ مراجعه میکنیم متوجه میشویم بی وفا فروش معقولی داشته و توانسته جز آثار محبوب باشد و خب این برای فیلمی که ادعای زیادی ندارد دستاورد بزرگی است.


